Velkommen til vårt lille puslespill! I en hektisk hverdag er det mange brikker som skal på plass så ukeplanen går opp - og forbausende nok gjør den ofte det!

tirsdag 25. september 2012

Ny yttergang

Slutten av sommerferien vår ble brukt til å pusse opp yttergangen. Ikke helt så lurt når det kommer til å spare krefter og lade opp til et nytt arbeidsår, men jøss så godt som det er etterpå - ikke minst det å slippe oppussing på ettermiddagene etter jobb. For selv om det bare skulle være light-oppussing, så baller det jo som regel på seg. Det blir ALDRI bare det lille man hadde tenkt...

 
Vi har lenge hatt et ønske om å bytte ut den gamle ytterdøra, slik at vi på vinterstid faktisk kan nyte godt av varmekablene og varmen innenfor døra. Vi trenger jo faktisk ikke varme opp utenfor... Døra ble kjapt byttet. Nye lister gikk fort å få på plass. Veggene ble malt på et øyeblikk. Gulv- og taklister også forsåvidt.
 
Bare for å presisere; veggene er grå. Joda, de er det! Ikke blå. Alldeles ikke blå!
 
Men når vi først var i oppussingsmodus, kunne vi jo like gjerne forvandle alle de mørke møblene våre til lysere varianter. For i den allerede overfylte lille gangen vår, fører ikke akkurat de mørke møblene til at gangen virker noe særlig større. Lyst er bra! Og det er her tids- og energisluket kommer inn. For den slags oppussing er jo ikke gjort i en fei. Det skal pusses og det skal males. Og det er laaang tørketid. Og det skal maaange strøk til. Usj! For selv om jeg liker å male møbler, så er nok tålmodigheten min her litt redusert. Det er ventetålmodigheten mellom strøkene som får kjørt seg. For jeg vil helst ha det ferdig !
 
 
 
 
Men så er det jo verdt det når man endelig kan plassere møblene inne igjen. Det svarte skoskapet fra Ikea ble et helt annet når det ble malt hvitt og fikk byttet håndtakene av matallplater til fine kroneknotter istedenfor.

 


Og så må man jo alltid ut og kjøpe nytt stæsj når man pusser opp. Å nei, man kan jo selvfølgelig ikke bruke bare det man allerede har, selv om det flyter over på loftet! Det var jo ikke akkurat DET jeg skulle ha her...
Men så har jeg likevel vært ganske flink. For siden jeg ikke fant nytt nøkkelskap som jeg likte, så rota jeg faktisk frem noen remedier på loftet som kunne brukes til annet formål enn tiltenkt. (Applaus til meg!) For vi hadde nemlig et fat og krus i sølv som like gjene kan brukes til nøkkeloppbevaring istedenfor å støve ned på loftet. Og når man har brukt noe man hadde fra før, må det jo være tillatt å kjøpe noe annet nytt, ikke sant. Så da ble resten av stæsjet og kurver og gulvmatte og blomster nytt ;o) ...og gjerne litt til noen andre rom også, siden vi først var igang med stæsjet...





 
Og siden jeg fikk dilla på spraymaling i sommer, gikk jeg amokk med sprayboksen på det som var av håndtak, knotter og knagger. Svart ble tryllet om til hvitt.
 
Hvitsprayede knagger og stenger her også.
 
En kort stund måtte vi leve uten dør. Og jeg håpet bare på at det ikke var noe feil med størrelser og sånt, med tanke på mange ukers leveringstid på nye dører... Vi har nemlig erfart det med et vindu - etter at det var fjernet... Men ytterdører er vel sånn noen lunde safe, eller?
 
Mørkt skap som stjeler alt lys.
Men oppussing fører også mye godt med seg med tanke på rydding. Utrolig hvor mye man kan få presset inn i skuffer og skap altså!
 
 
Og så var det smijernsreolen min da... som jeg fikk mast meg til for noen år siden. Den skulle stå ute på terrassen med pynt på, noe 1.betjenten ikke skjønte meningen med. Men den sto der i noen år. Helt til fruen fikk det for seg at vi trengte mer oppbevaringsplass i gangen (og hun egentlig var litt lei av å ha den på terrassen, men det sier vi ikke høyt, sant?!). For selv om gangen var full nok som den var, så kreves det mye av en gang å huse fem mennesker. For vi har liksom ikke bare to par sko og et par jakker hver. Gangen kunne sikkert vært 30 kvadrat uten at den var for stor for oss. Sikkert også 50...
 
Men reolen kom seg altså innomhus, og under oppussingen skulle den også forvandles. Og for en jobb! Den blir aldri malt mer, for å si det sånn. Treplaten er grei, men resten da. Usj! Snakk om pirkarbeid med ørliten pensel.
 
Tynne stenger altså.
 
In progress. Vi nærmer oss. Og så er det bare å starte på neste strøk...
 
Men så ble det bra til slutt.
 
Nå gjenstår det bare å bytte bort de fæle flisene og innerdørene, men det får komme en annen gang.

1.betjenten var så vennlig å påpeke"husk nå at det nok ALDRI kommer til å være like ryddig her som nå!" Joda, jeg ser den. Men han trenger jo ikke å trekke det frem midt i gledesrusen... La meg nyte det i to minutter bare!


Ha en flott kveld!
Ryddig eller ei.


Ps! Det holdt faktisk i mer enn to minutter, men ikke mye lenger... Nå er gangen fyllt opp med klær og sko beregnet for både sommer, høst og vinter, i tillegg til skolesekker, barnehagesekk, sportssekker og gud vet hva. Så flisene vises ikke likevel. De kan bare være som de er...

2 kommentarer:

Kort og Søm sa...

Dette var fint.
For en jobb da!
Kjenner godt igjen at gangen gror igjen av sko, støvler, jakker, sekker og gymtøy...sukk&stønn...
gangen min kunne godt vært mye større ja... ;O)

Maichen sa...

Ah, så herlig og inspirerende bilder av hva dere har gjort med gangen!

Vi har samme skoskapet som dere i sort, og jeg tror jaggu både det og entrèhyllen må til pers nå! Takk for ideene :)

All ære til deg som har malt den smijernsreolen med pensel forresten, jeg malte en sprinkelseng selv, og heretter skal alt som sprayes kan, sprayes :D

Nærmer seg ukeslutt nå, så jeg passer på å ønske god helg med det samme jeg er innom :)