Velkommen til vårt lille puslespill! I en hektisk hverdag er det mange brikker som skal på plass så ukeplanen går opp - og forbausende nok gjør den ofte det!

fredag 14. januar 2011

Matteferdigheter - eller mangel på sådan...

Min kjære mener jeg bør skrive om penger her. Ikke om å penger, men om å HA penger. Han tror han kommer til å forstå oss jenter, eller i hvert fall meg, da (kan jo ikke slå alle under en kam, bare mange). Han er nemlig en mann MED oversikt med en fru UTEN oversikt... i hvert fall etter hans syn. Jeg klarer bare ikke å huske tall. Jeg er en av dem som lett lures av den tåpelige prissettingen i butikkene; 299 blir to-hundre-og-noe, noe som er myyye mindre enn 300!
Junior er sin far lik - god på å spare og holder god orden på økonomien sin. 5-årsprinsessa derimot, er ikke lik sin far (da er det vel bare mor igjen å være lik, eller?). For henne er det viktigste å ha mange forskjellige penger, ala "Åj, en brun mynt! Det har jeg ikke fra før!" (brun mynt = 50-øring , såpass husker jeg...) Og når man betaler med én penge og får flere tilbake, så er det jo en god deal, ikke sant?

Matematikk er ikke min sterkeste side. På barneskolen var jeg faktisk særdeles god i matte (eller "mattikk", som min trønder-mann sier - hørt noe så dumt?!). Kanskje ikke geni-god lissom, men definitivt blandt teten i klassen (at vi bare var 4 elever i klassen, trenger jeg jo ikke nevne). Så begynte interessen og ferdighetene å dale, særlig på videregående. Nå hadde det vel mye med meg og mitt hode å gjøre, man kan jo ikke bare skylde på læreren. Men at motivasjonen ble fryktelig lav, synes jeg læreren bør ta litt av skylden for. Nå hadde jeg ikke planer om å bli hverken regnskapsfører eller økonom av noe slag, men jeg skulle gjerne hatt mer sånn bli-god-på-å-huske-tall-øvelser på skolen. (Det kan jo hende jeg hadde det også, men bare har glemt det... - men da har det jo i så fall ikke funket!) Så når min kjære spør hvor mye jeg har på kontoen min, får han standard svar; "ehhhh, husker ikke..." (selv om jeg nettopp har sjekket saldo). Og jeg kan skjønne at det er frustrerende for han som har så god oversikt, men jeg husker masse andre viktige ting, som for eksempel hvem som sist rydda kjøkkenet og la på nytt sengetøy...

Ingen kommentarer: